Kundinformation

Uthyrningen upphör

Kära kunder!

Vår uthyrningstjänst upphörde den 13 september och för er som hade aktiva abonnemang har dessa avbrutits. Har du ett månadsbryt som är senare än 13 september har du tyvärr ditt sista klädpaket hemma redan nu.

Den 15 september kommer du som har ett konto hos oss att få förtur på utförsäljningen av sortimentet. Både nuvarande, men också äldre, kunder kan ha kvar sina konton hos oss så logga in och kika.

Önskar du att köpa ut plagg från ditt nuvarande paket går det bra. Priset är 50% av butikspriset som framgår i beskrivningen av varje produkt. Kontakta oss vid intresse, så återkommer vi med information om betalning.

För fler funderingar vänligen läs igenom FAQ nedan, och om ni har ytterligare frågor efter det kan ni kontakta oss via crew@somethingborrowed.se.

 

 

Frågor

Utförsäljning

  • När får jag min leverans?

    Vi packar din order inom 2-7 arbetsdagar från dess att vi har fått din beställning.

  • Vad kostar frakten?

    Fraktkostnaden är 59 kr vid beställning av 1-6 plagg och 95 kr vid beställning av 7 eller fler plagg. Leveranser sker endast inom Sverige.

    Vid en retur kostar frakten 70 kr vid returnering av 1-6 plagg och 95 kr vid en retur av fler än 6 plagg.

  • Vilka leveransalternativ finns det?

    Leveranser sker via DHL eller PostNord, och skickas till ditt närmsta ombud. Du väljer själv vilket fraktalternativ du vill använda när du går genom kassan.

  • Vilka betalsätt finns det?

    Du kan betala med kort eller faktura via Klarna.

  • Varför har kläderna olika skick?

    Kläderna som vi säljer på denna webbshop har tidigare funnits i vårt uthyrningssortiment på www.somethingborrowed.se som vi nu säljer ut. Vissa plagg har sedan tidigare sorterats ut för att de har mindre defekter eller roterat tillräckligt många gånger i vårt system.

    Skönhetsbefläckad, innebär att plagget har haft en defekt som har reparerats eller har ett smärre fel så som en mindre dragning i tyget och därför valts bort ur sortimentet. Dessa plagg anser vi har kärlek kvar att ge, men passar inte i vår uthyrningsverksamhet. En bild på reparationen eller defekten finns ifall plagget är markerat med detta skick. Varans skick och antal uthyrningar avgör prissättningen.

     

Uthyrning

  • Jag har betalat för september månad, men har inte beställt kläder än. Vad händer nu?

    Alla abonnemang avslutas den 13 september och det är väldigt viktigt att du beställer ditt sista paket senast den 13 september.

    När alla aktiva abonnemang avslutas är det av största vikt att uthyrda kläder återlämnas i rätt tid. Vid avslut kommer du att få ett mail om vilket datum som gäller just för dig. Observera att våra förseningsavgifter kommer att tillämpas utan undantag för förseningar eller uteblivna returer.

  • Kan jag köpa kläderna i mitt sista klädpaket?

    Ja, det går alldeles utmärkt att köpa kläderna i paketet. Priset som gäller är 50% av butikspriset, vilket du kan hitta på varje plaggs produktsida i informationstexten.

    De plagg som du vill köpa behåller du hemma och resten skickar du tillbaka till oss som vanligt. Meddela oss via crew@somethingborrowed.se om vilka plagg du väljer att köpa, så återkommer vi till dig gällande betalning.

  • Vad händer om jag är försenad med min retur?

    Du får ett mejl om vilket datum som vi senast ska ha ditt sista paket tillhanda, och utan undantag kommer förseningsavgifter att tillämpas vid försening eller utebliven retur.

    För varje dag efter sista återlämningsdatum debiteras du 100 kr i förseningsavgift. Är plaggen fortfarande inte oss tillhanda 30 dagar efter sista återlämningsdatum betraktas återlämningen som utebliven och du blir ersättningsskyldig ett belopp motsvarande plaggens ursprungliga butikspris inklusive föregående förseningsavgifter. Dessa avgifter debiteras direkt från ditt konto.

     

  • Varför upphör verksamheten?

    Det är många unga bolag som tyvärr inte överlever sina fem första år. Det är en oerhörd utmaning att driva bolag med många positiva och negativa delar, och mycket går inte som planerat.

    Something Borrowed är ett bolag som drivits med hjälp av riskkapital, då det är en kapitaltung verksamhet att starta. Under våren lyckades vi inte säkra finansieringen framåt och därmed behövde vi avboka alla höstordrar med kläder. Som bekant för många har sortimentet varit en flaskhals länge och detta skulle ha varit första gången vi hade förutsättningar att säkra sortimentet med de kläder som var på väg in.

    Covid-19 drabbade även vår tillväxt, så som många andras. Mångas vardag förändrades drastiskt och därmed även behovet av vår tjänst.

    Utan ett höstsortiment och med en oviss situation kring pandemin framåt, beslutade vi att det inte fanns förutsättningar för oss att driva vidare bolaget i läget som vi befinner oss i.

  • Kan jag göra någonting för att hjälpa till?

    Det är många som har blivit ledsna över beskedet om avvecklingen, och vi blir väldigt rörda och glada över era mejl och fina ord. Flera av er har också frågat om det finns någonting som ni kan göra för att få bolaget att överleva, och som det ser ut nu så gör det inte det. Vi har redan fattat ett internt beslut om en avveckling som kommer att pågå under hösten. Det främsta arbetet kommer då vara att sälja av vårt lager, både i en fysisk butik i Göteborg men även via vår shop.

    Den hjälp vi tacksamt tar emot av dig är om du vill hjälpa oss att sprida ordet om vår utförsäljning, så att så många som möjligt av våra plagg hittar ett nytt hem under hösten.

  • Hur kan jag skräddarsy min prenumeration och vad kostar det?

    När du registrerar dig finns det möjlighet att välja ett antal färdiga prenumerationer från 599 kr i månaden.

    Se prenumerationer

    Efter att du har valt en löpande prenumeration kan du fortfarande göra tillfälliga förändringar från månad till månad. Du kan exempelvis lägga till ett extra plagg i ditt klädpaket eller beställa ett extra klädpaket den månaden.

    Priser

    Ett extra plagg: 200 kr per plagg. Du kan dock endast beställa upp till 6 plagg per sändning.

    Ett extra byte: 400 kr för tre plagg. Använd då rabattkoden “extra” i kassan.

  • Hur fungerar byten och returer?

    Alla våra klädpaket och enstaka hyresplagg skickas i en återanvändningsbar förpackning där retursedel och instruktioner medföljer. I prenumerationen ingår din frakt och vid enstaka uthyrningar har du förbetalt frakt och retur vid beställningen. När du hyr enstaka plagg är hyresperioden alltid 30 dagar och kläderna måste vara oss tillhanda senast 2 dagar efter att hyresperioden är slut.

    När du är prenumerant bygger tjänsten på att du byter ditt klädpaket när du vill ha nya plagg. Du kan välja att behålla samma plagg över dina månadsbryt, men du debiteras löpande för tjänsten. När det är dags att byta går du in och lägger en ny beställning och väntar på att få den levererad. När leveransaviseringen kommer, packar du ihop ditt förra paket enligt instruktionerna och lämnar in det samtidigt som du hämtar ut det nya. Detta innebär att du endast behöver gå en gång till uthämtningsstället och du har alltid kläder till ditt förfogande hemma.

    Tvätt

    Tvätt ingår alltid och utförs professionellt. Du behöver inte tvätta plaggen innan du återlämnar dem. Ifall du vill tvätta plaggen under tiden du har dem hemma går detta bra. Följ dock tvättråden noga för att inte orsaka skada på plaggen.

  • Hur lång tid tar leveransen?

    Normalt sett tar det 2-5 arbetsdagar tills ditt klädpaket når ditt ombud. Vi skickar ut försändelser på vardagar. Kontakta oss ifall du mot förmodan saknar ditt paket efter 5 arbetsdagar. 

  • Kan jag köpa ut ett plagg som jag tycker om?

    Vi arbetar just nu på att utforma en modell som tillåter utköp av plagg som du vill behålla, men för tillfället tillåts detta endast i undantagsfall efter individuell bedömning . Med hänsyn till våra samarbetsmärken kan utköp i dagsläget endast ske efter ordinarie butikspris och beroende på våra möjligheter att ersätta plagget i sortimentet.

    I alla lägen hjälper vi mer än gärna till att sätta dig som kund i kontakt med aktuellt märke för att du ska kunna köpa ett nytt plagg via dem. I vissa fall kan vi även beställa in detta plagg via oss till dig. Kontakta oss på crew@somethingborrowed.se om just du har fastnat för ett favoritplagg 🙂

  • Vad händer om jag råkar förstöra ett plagg?

    Olyckor händer oss alla – en rödvinsfläck här och en borttappad knapp där! Vi vill inte att våra kunder ska känna sig oroliga över att bära våra kläder, för vi förstår helt och hållet att olyckor lätt inträffar när det kommer till kläder. Därför vill vi lugna er genom att erbjuda er tre ”gratis” olycksfall, eller vad man ska kalla det. En gång är ingen gång, inte heller två eller tre, men från och med fjärde gången kommer vi behöva ta en avgift på 25 % av plaggets värderingspris. Därefter försäkras du för ytterligare tre nya skador orsakat av naturligt slitage. Läs mer i våra villkor.

    Har plagget brunnit upp, tappats bort eller blivit stulet? Ja, då får du ersätta plagget genom att betala hela värderingspriset.